OSIKA - Otwarty System Inspekcji Komunikacyjno-Akcelerometrycznej (ang. ASPEN - Accelerometer System for Pavement Evaluation)

Nowatorski system oceny stanu nawierzchni, stworzony przez firmę Heller Consult Sp. z o.o., przy udziale m. in. pracowników naszego zakładu (Karol Brzeziński, Paweł Tutka) oraz pracowników Państwowej Akademii Nauk odnosi sukcesy na arenie naukowej i komercyjnej.
System OSIKA (ang. ASPEN Accelerometer System for Pavemet EvaluatioN) umożliwia odtworzenie profilu nawierzchni na podstawie odczytów przyspieszeń zarejestrowanych smartfonem wewnątrz pojazdu. Informacja taka jest przydatna zarówno w ocenie stanu nawierzchni, jak i komfortu jazdy. Wersja przeznaczona do zastosowania w urządzeniach transportu osobistego (UTO), takich jak hulajnogi elektryczne, została już wykorzystana w komercyjnym projekcie oceny stanu chodników w niemieckim mieście Lubeka. Opis wczesnej wersji takiego systemu, można znaleźć w czasopiśmie Autostrady [1].
Praktyczne zastosowanie było poprzedzone wieloma rozważaniami teoretycznymi, m. in. z dziedziny mechaniki i analizy sygnałów. Szczególnie interesująca, z punktu widzenia mechaniki teoretycznej może być funkcja przeniesienia pozwalająca obliczyć profil wymuszenia (nawierzchni) na podstawie drgań zarejestrowanych tylko w jednym punkcie modelu Half-Car (przybliżającego drgania rzeczywistego samochodu). Jej wyprowadzenie przedstawiono w referacie zaprezentowanym na Kongresie Drogowym w Abu Dhabi [2].

Schemat modelu mechanicznego Half-Car

Dokładność wyników otrzymywanych za pomocą aplikacji ASPEN zweryfikowano przez porównanie z wynikami profilu równości nawierzchni zmierzonego profilometrem laserowym na długości ponad 18 km. Wyniki zostaną wkrótce opublikowane w uznanym na arenie międzynarodowej czasopiśmie IEEE Intelligent Transportation Systems Magazine [3] (Impact Factor – 3,36, punkty wg listy ministerialnej 140).
Więcej informacji o projekcie można znaleźć na stronie https://aspen.heller-consult.pl/.

  1. Tutka, P., Brzeziński, K., Opara, K., & Zieliński, J. (2019). Badania stanu nawierzchni drogowej, komfortu jazdy i bezpieczeństwa ruchu przy wykorzystaniu hulajnogi o napędzie elektrycznym. Magazyn Autostrady, (11/12), 61–66.
  2. Brzeziński, K., Kaczmarek-Majer, K., Bukowicki, M. K. Opara, K., Zieliński, J. (2019). Evaluation of pavement roughness through vehicle vibration monitoring. 26th World Road Congress 6 - 10 October 2019,  Abu Dhabi,  United Arab Emirates,  PIARC.
  3. Opara, K., Brzeziński, K., Bukowicki, M., Kaczmarek-Majer, K. (accepted). Road roughness estimation through smartphone-measured acceleration. IEEE Intelligent Transportation Systems Magazine.

Prace nad tym zagadnieniem były współfinansowane przez Europejską Agencję Kosmiczną.

The work was carried out under a programme of, and cofunded by, the European Space Agency. The views expressed in this work are those of the authors and can in no way be taken to reflect the official opinion of the European Space Agency.

Politechnika Warszawska

Instagram

Wydarzenia

6th International Conference
on Artificial Intelligence
and Applied Mathematics in Engineering
(ICAIAME 2024)
September 26-28, 2024, Warsaw, Poland
https://icaiame.com/
------------------------------------------
The 4th International Conference on Sustainable Development in Civil, Urban and Transportation Engineering,
October 14th–17th 2024, Wrocław, Poland
https://cute2024.pwr.edu.pl/
------------------------------------

Ksiązki