Oferta Zakładu Mechaniki Teoretycznej, Mechaniki Nawierzchni i Dróg Szynowych
Główne kierunki działalności naukowej:
- Zagadnienia dynamiki i reologii nawierzchni drogowych, lotniskowych i kolejowych, z uwzględnieniem sprężysto-lepko-plastycznych własności materiałów.
- Modelowanie konstytutywnych właściwości materiałów inżynierskich (grunty, mieszanki mineralno-asfaltowe, stopy
z pamięcią kształtu). - Wytężenie, nośność i trwałość konstrukcji nawierzchni komunikacyjnych (zastosowanie metod mechanistycznych).
- Drgania elementów konstrukcji inżynierskich wywołane ruchomymi obciążeniami.
- Stateczność i dynamika konstrukcji na podłożach gruntowych.
- Stateczność i drgania konstrukcji pod wpływem obciążeń impulsowych i udarowych.
- Metody obliczeniowe (analityczne i numeryczne, w tym MES) w analizie nawierzchni komunikacyjnych.
- Hydraulika mostów i przepustów.
- Odwodnienie budowli komunikacyjnych
Zakres proponowanych usług:
- Projektowanie konstrukcji nawierzchni drogowych i lotniskowych.
- Wymiarowanie wzmocnień nawierzchni asfaltowych i betonowych.
- Analizy mechanistyczne nawierzchni komunikacyjnych.
- Zaawansowane analizy konstrukcji budowlanych i inżynierskich w zakresie statycznym i dynamicznym.
- Ocena wpływu drgań od środków komunikacji na budynki, obiekty i urządzenia infrastruktury technicznej oraz na ludzi
w budynkach. Projektowanie wibroizolacji oraz systemów redukcji drgań. - Obliczenia hydrauliczne przepustów i małych mostów.
Zakres oferowanych usług ZMTNDS w dziedzinie dróg szynowych:
- Analizy numeryczne MES konstrukcji obiektów infrastruktury transportu szynowego w zakresie konstrukcji podtorza oraz nawierzchni szynowych do projektów koncepcyjnych, budowlanych, wykonawczych i ekspertyz poawaryjnych.
- Nadzór i doradztwo przy wykonywaniu badań, projektów i realizacji obiektów infrastruktury transportu szynowego w zakresie konstrukcji podtorza oraz nawierzchni szynowych.
- Doradztwo przy organizacji przetargów; udział w charakterze ekspertów w komisjach przetargowych.
- Prace badawczo-rozwojowe i ekspertyzy techniczne w dziedzinie konstrukcji i oceny stanu nawierzchni szynowych (kolej, tramwaj, metro, koleje przemysłowe).
- Badania poziomów oddziaływania ruchu pojazdów szynowych na otoczenie tras kolejowych, tramwajowych i metra oraz skuteczności działania izolatorów wibroakustycznych stosowanych w konstrukcjach nawierzchni szynowych wraz z ich doborem dla redukcji oddziaływań w postaci hałasu i wibracji.
- Weryfikacje i opinie dotyczące dokumentacji technicznych (SIWZ, projekty budowlane, wykonawcze, STWiORB) w zamówieniach publicznych i w projektach budowy i modernizacji linii kolejowych, tras tramwajowych i układów torowych bocznic przemysłowych.
- Ekspertyzy techniczne dotyczące oceny przyczyn awarii i oceny stanu eksploatacyjnego lub powykonawczego konstrukcji i układu geometrycznego nawierzchni dróg szynowych, przejazdów kolejowo-drogowych i układów torowych bocznic przemysłowych wraz z opracowaniem środków zaradczych.
- Studia podyplomowe i materiały szkoleniowe w ramach zamawianych programów kształcenia ustawicznego, dedykowane dla określonych, specjalistycznych grup zawodowych związanych z projektowaniem, budową i utrzymaniem dróg szynowych.
- Badania laboratoryjne elementów składowych nawierzchni szynowych:
- przekładki podszynowe, ciągłe profile podszynowe, sprężyste masy podlewowe wg PN-EN 13146-9;
- systemy przytwierdzenia szyny w torowiskach tramwajowych wg PN-EN 17319;
- podkładki podpodkładowe (USP – skrót od ang. Under Sleeper Pads) wg PN-EN 16730;
- maty wibroizolacyjne/podtorowe:
- podpodsypkowe/podtłuczniowe (UBM - skrót od ang. Under Ballast Mats) przeznaczone do zastosowania w podsypkowej konstrukcji drogi szynowej wg PN-EN 17282 lub DIN 45673-5;
- podpłytowe (USM - skrót od ang. Under-Slab Mats) przeznaczone do zastosowania w bezpodsypkowej konstrukcji drogi szynowej wg DIN 45673-7.
Przykłady realizacji:
- Analiza statyczno-wytrzymałościowa fragmentu gazociągu Jamalskiego ze skrzyżowaniem krajowej drogi ekspresowej S3 w km 36+820, wraz z obliczeniami wytrzymałościowymi.
- Analiza MES nośności skarpy nasypu drogowego w km 0+050 zachodniej obwodnicy Gorzowa Wielkopolskiego.
- Analiza i ocena wpływu drgań, na budynki i ludzi w budynkach, powstałych podczas budowy stacji II linii metra
w Warszawie. - Ekspertyza techniczna dot. ustalenia oddziaływań dynamicznych na konstrukcję i ludzi w budynku biurowym
ITPOK-Poznań. - Badania mieszanek mineralno-asfaltowych i analiza konstrukcji nawierzchni podatnych z uwzględnieniem trwałości nawierzchni.
- Analiza trwałości konstrukcji nawierzchni projektowanego odcinka autostrady A1.
Kontakt w sprawie oferty badawczej:
dr hab. inż. Artur Zbiciak, prof. PW -
Tel: +48 22 234 63 49
Ocena wpływu drgań od środków komunikacji |
|
Projektowanie konstrukcji nawierzchni lotniskowej
|
Analiza konstrukcji budowlanych i inżynierskich |
Programowanie samodzielnych aplikacji i apletów |