Pozyskaliśmy nowy grant: Eksperymentalne badania wibroakustyczne nawierzchni torowych torowisk tramwajowych z wykorzystaniem innowacyjnych i zrównoważonych materiałów konstrukcyjnych
Dr inż. Cezary Kraśkiewicz z naszego Zakładu kieruje nowym projektem badawczym pn. „Eksperymentalne badania wibroakustyczne nawierzchni torowych torowisk tramwajowych z wykorzystaniem innowacyjnych i zrównoważonych materiałów konstrukcyjnych”. W realizacji projektu uczestniczy także mgr inż. Przemysław Mossakowski (Specjalista naukowo-techniczny w ZMTNDS). Grant jest finansowany w ramach programu Ministerstwa Edukacji i Nauki pn. „Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza” (konkurs: „IDUB Young PW”).
Od kwietnia 2023 r. realizowana jest pierwsza faza projektu, w której prototypowe elementy nawierzchni torowej torowiska tramwajowego pełniące funkcję sprężystego podparcia stopki szyny są badane na stanowisku laboratoryjnym celem wyznaczenia podstawowych charakterystyk statycznych i dynamicznych. W trakcie budowy są kolejne stanowiska badawcze (Laboratorium WIL – ul. Polna 15 oraz plac przed Laboratorium WIL), które zostaną wykorzystane w drugiej fazie projektu, gdzie prototypowe elementy składowe nawierzchni torowej zostaną przebadane na wycinkach strukturalnych konstrukcji nawierzchni torowej torowiska tramwajowego.
Tematem projektu są eksperymentalne badania wibroakustyczne nawierzchni torowych torowisk tramwajowych z wykorzystaniem innowacyjnych i zrównoważonych materiałów konstrukcyjnych. Analizowane będą sprężyste elementy systemu przytwierdzenia szyny, których charakterystyki mają znaczny wpływ na poziom zanieczyszczeń środowiska generowanych to otoczenia trasy tramwajowej w postaci drgań: w niskich częstotliwościach (wibracje) lub w wysokich częstotliwościach (hałas). Szczegółowej analizie poddane zostaną materiały na bazie granulatu gumowego SBR (pochodzącego z rozdrobnionych zużytych opon samochodowych). W pierwszej fazie projektu prototypowe elementy nawierzchni torowej torowiska tramwajowego pełniące funkcję sprężystego podparcia stopki szyny zostaną przebadane na stanowisku laboratoryjnym celem wyznaczenia podstawowych charakterystyk statycznych i dynamicznych. W drugiej fazie projektu prototypowe elementy składowe nawierzchni torowej zostaną przebadane na wycinkach strukturalnych konstrukcji nawierzchni torowej torowiska tramwajowego pod kątem właściwości dynamicznych i akustycznych. W trzeciej fazie prototypowe elementy nawierzchni torowej zostaną przetestowane na poligonach badawczych.