Pozyskaliśmy nowy grant: Eksperymentalne badania wibroakustyczne nawierzchni torowych torowisk tramwajowych z wykorzystaniem innowacyjnych i zrównoważonych materiałów konstrukcyjnych

Dr inż. Cezary Kraśkiewicz z naszego Zakładu kieruje nowym projektem badawczym pn. „Eksperymentalne badania wibroakustyczne nawierzchni torowych torowisk tramwajowych z wykorzystaniem innowacyjnych i zrównoważonych materiałów konstrukcyjnych”. W realizacji projektu uczestniczy także mgr inż. Przemysław Mossakowski (Specjalista naukowo-techniczny w ZMTNDS). Grant jest finansowany w ramach programu Ministerstwa Edukacji i Nauki pn. „Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza” (konkurs: „IDUB Young PW”).
Od kwietnia 2023 r. realizowana jest pierwsza faza projektu, w której prototypowe elementy nawierzchni torowej torowiska tramwajowego pełniące funkcję sprężystego podparcia stopki szyny są badane na stanowisku laboratoryjnym celem wyznaczenia podstawowych charakterystyk statycznych i dynamicznych. W trakcie budowy są kolejne stanowiska badawcze (Laboratorium WIL – ul. Polna 15 oraz plac przed Laboratorium WIL), które zostaną wykorzystane w drugiej fazie projektu, gdzie prototypowe elementy składowe nawierzchni torowej zostaną przebadane na wycinkach strukturalnych konstrukcji nawierzchni torowej torowiska tramwajowego.

Tematem projektu są eksperymentalne badania wibroakustyczne nawierzchni torowych torowisk tramwajowych z wykorzystaniem innowacyjnych i zrównoważonych materiałów konstrukcyjnych. Analizowane będą sprężyste elementy systemu przytwierdzenia szyny, których charakterystyki mają znaczny wpływ na poziom zanieczyszczeń środowiska generowanych to otoczenia trasy tramwajowej w postaci drgań: w niskich częstotliwościach (wibracje) lub w wysokich częstotliwościach (hałas). Szczegółowej analizie poddane zostaną materiały na bazie granulatu gumowego SBR (pochodzącego z rozdrobnionych zużytych opon samochodowych). W pierwszej fazie projektu prototypowe elementy nawierzchni torowej torowiska tramwajowego pełniące funkcję sprężystego podparcia stopki szyny zostaną przebadane na stanowisku laboratoryjnym celem wyznaczenia podstawowych charakterystyk statycznych i dynamicznych. W drugiej fazie projektu prototypowe elementy składowe nawierzchni torowej zostaną przebadane na wycinkach strukturalnych konstrukcji nawierzchni torowej torowiska tramwajowego pod kątem właściwości dynamicznych i akustycznych. W trzeciej fazie prototypowe elementy nawierzchni torowej zostaną przetestowane na poligonach badawczych.

 

 

 

 

Politechnika Warszawska

Instagram

Wydarzenia

TRAKO 2025
16. Międzynarodowe Targi Kolejowe
23 - 26.09.2025
Gdańsk, AMBEREXPO
https://trakoexpo.com
------------------------------------
ICCESEN 2025
12th International Conference on Computational and Experimental Science and Engineering
17-20 listopada 2025
Kemer-Antalya-Turkey
https://www.iccesen.org/
------------------------------------
20 Wrocławskie Dni Mostowe
27-28 listopada 2025
https://wdm.pwr.edu.pl
------------------------------------------
62 Sympozjon
"Modelowanie w Mechanice"
Szczyrk, 1-4 marca 2026
https://www.goptmts.pl/sympozjon
------------------------------------------

Książki