Wyniki eksperymentalnych badań wibroakustycznych nawierzchni kolejowej z tłumikami przyszynowymi zostały zaprezentowane na międzynarodowej konferencji ICCESEN 2023
Wyniki eksperymentalnych badań wibroakustycznych realizowanych metodą impulsową w odniesieniu do fragmentów strukturalnych nawierzchni kolejowej o konstrukcji podsypkowej z tłumikami przyszynowymi zostały zaprezentowane na międzynarodowej konferencji naukowej ICCESEN 2023 (10th International Conference on Computational and Experimental Science and Engineering), która odbyła się w dniach 27-30.10.2023 r. w Kemar-Antalya w Turcji.
W dniach 22-24 listopada 2023 roku w Krakowie odbyła się konferencja Kongres Nawierzchni 2023, zorganizowana z okazji X jubileuszowych Krakowskich Dni Nawierzchni. Jest to jedno z najważniejszych wydarzeń podejmujących tematykę nawierzchni drogowych w Polsce i jedynym spotkaniem w całości poświęconym różnym typom nawierzchni drogowych. Konferencja, jak co roku, zgromadziła przedstawicieli administracji drogowej, firm wykonawczych i projektowych oraz przedstawicieli ośrodków akademickich. Zakład Mechaniki Teoretycznej, Mechaniki Nawierzchni i Dróg Szynowych reprezentowany był przez dr inż. Magdalenę Złotowską oraz dr. inż. Pawła Tutkę. Dr inż. Magdalena Złotowska wygłosiła prezentację pt. „Konstrukcje nawierzchni z asfaltem wysokomodyfikowanym HiMA – projektowanie metodą SiM” w ramach sesji „Nawierzchnie asfaltowe”. Dr inż. Paweł Tutka przedstawił wyniki i wnioski swojej pracy doktorskiej w prezentacji pod tytułem „Wpływ efektów dynamicznych na obciążenia nawierzchni oraz wyniki badań nieniszczących”, która wchodziła w skład sesji „Obciążenia nawierzchni. Technika przetwarzania obrazów.”
Publiczna obrona rozprawy doktorskiej mgr inż. Pawła Tutki
Dnia 9 listopada 2023 roku odbyła się publiczna obrona rozprawy doktorskiej mgr. inż. Pawła Tutki pt. „Ocena wpływu wybranych efektów dynamicznych na kluczowe charakterystyki mechaniczne nawierzchni drogowej podatnej i półsztywnej.” Rozprawa przygotowana została pod kierunkiem prof. dra hab. inż. Romana Nagórskiego w roli promotora.
Recenzentami rozprawy byli: dr hab. inż. Mirosław Graczyk, Prof. IBDiM oraz dr hab. inż. Piotr Mackiewicz, Prof. Politechniki Wrocławskiej. Komisja doktorska, której przewodniczył prof. dr hab. inż. Henryk Zobel, jednogłośnie przyjęła wniosek do Rady Naukowej Dyscypliny Inżynieria Lądowa, Geodezja i Transport o nadanie stopnia doktora. Dodatkowo komisja złożyła wniosek o wyróżnienie rozprawy doktorskiej.
Pozyskaliśmy nowy grant: Eksperymentalne badania wibroakustyczne nawierzchni torowych torowisk tramwajowych z wykorzystaniem innowacyjnych i zrównoważonych materiałów konstrukcyjnych
Dr inż. Cezary Kraśkiewicz z naszego Zakładu kieruje nowym projektem badawczym pn. „Eksperymentalne badania wibroakustyczne nawierzchni torowych torowisk tramwajowych z wykorzystaniem innowacyjnych i zrównoważonych materiałów konstrukcyjnych”. W realizacji projektu uczestniczy także mgr inż. Przemysław Mossakowski (Specjalista naukowo-techniczny w ZMTNDS). Grant jest finansowany w ramach programu Ministerstwa Edukacji i Nauki pn. „Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza” (konkurs: „IDUB Young PW”). Od kwietnia 2023 r. realizowana jest pierwsza faza projektu, w której prototypowe elementy nawierzchni torowej torowiska tramwajowego pełniące funkcję sprężystego podparcia stopki szyny są badane na stanowisku laboratoryjnym celem wyznaczenia podstawowych charakterystyk statycznych i dynamicznych. W trakcie budowy są kolejne stanowiska badawcze (Laboratorium WIL – ul. Polna 15 oraz plac przed Laboratorium WIL), które zostaną wykorzystane w drugiej fazie projektu, gdzie prototypowe elementy składowe nawierzchni torowej zostaną przebadane na wycinkach strukturalnych konstrukcji nawierzchni torowej torowiska tramwajowego.
Dr Karol Brzeziński reprezentował nasz Zakład na wrześniowej konferencji DEM9 w Erlangen (należącej do wiodącego cyklu konferencji z zakresu Symulacji Elementów Dyskretnych, którego historia sięga ponad 30 lat). Celem wyjazdu było zaprezentowanie algorytmu obliczeń przepływu ciepła w materiałach ziarnistych (z zastosowaniem programu Yade). Poza tym wziął udział w inicjatywie na temat podjęcia współpracy różnych zespołów rozwijających i wykorzystujących otwarte oprogramowanie do modelowania metodą elementów dyskretnych (DEM). W rezultacie dołączył do Europejskiej sieci COST Action: Open Network on DEM Simulations (ON-DEM). Na poniższym filmie zaprezentowano możliwości omawianego algorytmu.
Zasada opiera się na koncepcji kanałów i zbiorników ciepła, w których ciała w symulacjach wymieniają strumień ciepła poprzez styki. Mimo że film nosi tytuł „Transport lawy”, parametry nie są skalibrowane tak, aby odzwierciedlały realistyczne zachowanie lawy. W pierwszym etapie w pojemniku osadzają się rozżarzone do białości cząstki. Następnie w trakcie transportu cząsteczki stykające się z pojemnikiem ochładzają się i żółkną. Po otwarciu pojemnika cząstki mogą wymieniać ciepło z „powietrzem” (obliczana jest obwiednia, alpha shape, w celu znalezienia cząstek zewnętrznych, które oddają ciepło do warunków brzegowych otoczenia). Zewnętrzne cząstki szybko się schładzają, podczas gdy wewnątrz stosu panuje wysoka temperatura. Lemiesz spychacza przecina stos, aby pokazać gradient temperatury.
Przełomowa technologia kontroli uziarnienia produktów kruszenia
Z przyjemnością informujemy, że w ramach przyznanego grantu IDUB, nasza uczelnia przeprowadziła badania, których wyniki stanowią istotny postęp w dziedzinie kruszenia materiałów ziarnistych. Badania te dotyczą fundamentalnych zagadnień, a jednocześnie mają potencjał praktycznego zastosowania. Artykuł opisujący badania został opublikowany i udostępniony na okres 50 dni za darmo przy użyciu podanego linku (do dnia 23 czerwca 2023 r.). Jesteśmy dumni, że nasza uczelnia jest miejscem, gdzie powstają tak innowacyjne projekty badawcze. https://authors.elsevier.com/c/1h12H7QGmMLZG
W dniu 12 stycznia 2023 roku w Warszawie Krajowy Punkt Kontaktowy zorganizował wydarzenie poświęcone konkursom i nowemu programowi pracy w Horyzoncie Europa na lata 2023-2024. Było to pierwsze tak liczne spotkanie stacjonarne zorganizowane przez KPK po wybuchu pandemii. Eksperci KPK, zaproszeni goście oraz przedstawiciele świata badań i nauki spotkali się, aby zapoznać się z nowościami w Programie Pracy na lata 2023-2024, porozmawiać o konkursach na 2023 r. oraz podzielić się doświadczeniami z wdrażania i realizacji projektów HE. Swoją wiedzą dzielili się m.in.: Sieć Horyzontalnych Punktów Kontaktowych oraz przedstawiciele licznych jednostek mających doświadczenie w pozyskiwaniu środków z HE Zakończona konferencja była także miejscem tworzenia synergii z innymi programami o charakterze badawczym i innowacyjnym. Mówiono m.in. o tematach miejskich w Horyzoncie Europa, zagadnieniach dotyczących zdrowia, energii, klimatu, bezpieczeństwie i technologiach kosmicznych. W konferencji wzięło udział około 300 uczestników, m.in. pracownicy ZMTNDS Karol Brzeziński, Kazimierz Józefiak i Rafał Michalczyk.
Akademia Managera Horyzontu Europa
Pracownicy ZMTNDS (Karol Brzeziński, Kazimierz Józefiak i Rafał Michalczyk) ukończyli cykl szkoleń "AKADEMIA MANAGERA PROGRAMU RAMOWEGO HORYZONT EUROPA (HE)". Organizatorem cyklu był Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE w NCBR we współpracy z siecią Horyzontalnych Punktów Kontaktowych. Program Akademii Managera objął 21 spotkań w okresie 21.09 - 08.12.2022 r. Akademia składała się z 12 modułów informacyjnych oraz 7 spotkań towarzyszących, podczas których prezentowano dobre praktyki beneficjentów. W ramach 12 modułów słuchacze kursu mogli zapoznać się „krok po kroku” z programem HE według koncepcji „od pomysłu na projektu”, tzn.: rejestracją w systemie, analizą dokumentacji konkursowej, poszukiwaniem partnerów, przygotowaniem administracyjnej i merytorycznej części wniosku projektowego, procesem oceny wniosku oraz podpisaniem umowy grantowej i umowy konsorcjum. Zapoznali się również z procesem raportowania, rozliczania kosztów, a także ze spotkaniami przeglądowymi oraz audytami. Uczestnicy otrzymali zaświadczenia o ukończeniu Akademii. Warunkiem uzyskania był udział co najmniej w 10 spotkaniach cyklu głównego i pozytywne zaliczenie testów z wiedzy po każdym module. Gratulujemy!
Wyniki realizacji badań i analiz w projektach BRIK zostały zaprezentowane na międzynarodowej konferencji ICCESEN 2022
Część dotychczasowych wyników badań i analiz w projektach BRIK zostało zaprezentowanych na międzynarodowej konferencji naukowej ICCESEN 2022 (9th International Conference on Computational and Experimental Science and Engineering), która odbyła się w dniach 28-31.10.2022 r. w Kemar-Antalya w Turcji. Zachęcamy do zapoznania się z prezentacjami, które dotyczą zagadnień ograniczenia poziomu wibracji i hałasu od ruchu pojazdów kolejowych poprzez zastosowanie prototypowych izolatorów wibroakustycznych w konstrukcji nawierzchni torowej. W prezentacjach przedstawione są badania dynamiczne metodą impulsową fragmentów strukturalnych nawierzchni kolejowej o konstrukcji podsypkowej.
Zespół pracowników ZMTNDS prowadzi prace naukowe dotyczące optymalizacji procesu zagęszczania kruszyw. Efektem ostatnich analiz jest publikacja artykułu, w którym zaprezentowano nowatorską metodę globalnego monitorowania zagęszczenia opartą na pomiarach osiadań powierzchni przy użyciu techniki Structure from Motion (SfM). Przedstawione podejście zostało opracowane w celu usprawnienia badań nad zagęszczeniem gruntów. W trakcie eksperymentu na zewnętrznym poligonie zagęszczano warstwę średniego piasku za pomocą zagęszczarki płytowej. Osiadanie powierzchni gruntu mierzono za pomocą fotogrametrii i metod klasycznych. Ponadto zbadano związki między osiadaniem a zmianami gęstości i sztywności warstw. Analiza wykazała, że metoda Structure from Motion pozwala monitorować osiadanie powierzchni gruntu z doskonałą rozdzielczością i dokładnością. Co więcej, zmiana osiadania i modułu dynamicznego podczas zagęszczania wykazywała podobną tendencję. Wskazuje to, że proponowane podejście jest cennym narzędziem dla naukowców badających proces zagęszczania. Niemniej jednak wdrożenie takiej technologii w projektach przemysłowych nadal wymaga dalszego rozwoju, zwłaszcza w zakresie poprawy standaryzacji i automatyzacji.
6th International Conference
on Artificial Intelligence
and Applied Mathematics in Engineering
(ICAIAME 2024)
September 26-28, 2024, Warsaw, Poland https://icaiame.com/ ------------------------------------------
The 4th International Conference
on Sustainable Development in Civil,
Urban and Transportation Engineering,
October 14th–17th 2024, Wrocław, Poland https://cute2024.pwr.edu.pl/ ------------------------------------